Sabtu, 9 Januari 2016

Ulasan Pantas : Rokok Nan Sebatang

(Ulasan ini telah diterbitkan sebelum ini di blog nota kecil.)


Salam sejahtera, semua.

Kalau nak diikutkan, novel ini dikatakan penutup trilogi kisah hidup Wan dari Lelaki Eksistensial dan Diorama Eksisten.Tetapi pada aku, novel ini lebih berjaya sebagai stand-alone novel, berbanding sebagai novel penutup.Kekecewaan ini boleh aku samakan dengan kekecewaan terhadap filem penutup trilogi Zombi Kg. Pisang iaitu Husin, Mon dan Jin Pakai Toncit.Setelah penat kita baca dan tonton sekian lama, akhirnya kita tidak mendapat sesuatu yang sepatutnya (bagi aku lah).

Novel ini aku rasa agak santai berbanding novel-novel Nami yang lain.Tetapi editing novel ini sangat sucks bagi aku, seriously.Itu belum masuk dengan kavernya lagi depan-belakang.Tapi semua tu aku tolak ke tepi.Aku pedulikan.

Pada permulaan novel ini aku agak keliru dengan perspektif penceritaannya, rupa-rupanya 'Aku' di dalam novel ini bukan lagi Wan tetapi Romi, mamat jual insurans.Jadi kita melihat watak Wan dari satu sudut yang berlainan, yang bagi aku agak janggal.


Dari mula sehingga ke tengah novel ini, menceritakan tentang perjalanan mereka mengembara mencari makna wujudiah diri (bagi Wan), makanan sedap (bagi Romi), sehinggalah bertemu pakcik Azmi,Rudi, dan Bunga Ramona.

Sehingga ke Johor, barulah continuity kisah hidup Wan dikembangkan apabila mereka bertemu Puspa.Selepas itu di Singapore, Wan bertemu isterinya semula Lin, dan Datuk yang tak salah aku ialah ayah kepada skandal hijabster Wan.

Bagaimanapun, ending cerita ini amat bagus dan sedar tak sedar aku menyukainya.Tetapi ending kisah Wan tidak di'ending'kan disini.Dan juga ending novel ini nampak seperti agak rushing sebenarnya.Apa-apa pun aku suka novel ini sebagai novel stand-alone.Gambar makanan punyalah banyak dalam novel ini.Aku beli novel ni cetakan pertama, dan aku harap untuk cetakan seterusnya editing novel ini diimprove (walaupun aku tahu mereka memang akan buat begitu).

Jadi aku rasa itu saja.

Di bawah ada link untuk beli novel ini. Jenguk-jenguklah kalau berminat.

https://lejen.my/produk/rokoknansebatang

http://fixi.com.my/produk/rokoknansebatang


Fin.