Khamis, 6 April 2017

Ulasan Buku: Cinta Hipster


Bekgraun tempat seterika baju.


Jurnal Cinta – Apit Jamal 4.2/5 

Kalau baca cerpen ni tak senyum sorang-sorang memang tak sah. Sweet sampai habis cerpen ni. Aku suka cerpen ni sebab cerita dia rileks dan santai. Ada juga input yang bersifat peribadi daripada penulis yang membuat cerpen lebih menyerlah. Kelebihan cerpen ni aku rasa ialah ceritanya tak boring. Atau sekurang-kurangnya penulis tahu untuk tulis satu kisah yang tak boring dan juga sweet. Atau mungkin ditulis dengan gaya jurnal membuat cerpen ni jadi tak boring? Ahh. Aku lebih rasa tulisan penulis ni ada potensi. Aku harap penulis ni akan tulis satu novel la nanti. Sebab macam tak puas sangat baca yang ni. By the way,  kekurangan dalam cerpen ni bagi aku ialah bahasa. Mula-mula nampak macam rempit sikit, tapi lama-lama dah okay. Mungkin penulis masih mencari gayanya lagi. Harap ni bukan karya terakhirnya.


Bukit Cinta Hipster Dua Marhalah – Unu 4.3/5 

Aku tak tahu kenapa tapi gaya bahasa cerita ni pada permulaannya mengingatkan aku kepada novel-novel Jemari Seni. Okay terus terang dialog cerita ni memang tahap manis potong kaki, tulisannya bawa vibe teenagers yang kuat  dan juga kelakar, dan ada juga pop culture reference yang mengena dengan cerita dan membuatkan cerpen ni yang paling hipster setakat ni aku baca dalam buku ni (aku baca mengikut turutan). Korang kena baca sendirilah k?


Abang Bersongkok Senget – M. L. Hadi 3.5/5 

Cerpen ni bahasanya bagus. Jalan ceritanya pun tersusun. Penulisan begini nampak macam dah ada pengalaman menulis sebelum ini. Cerpen ni berkisar pada satu falsafah. Kalau nak tahu falsafah apa korang baca sendiri buku ni. Cerpen dimulakan dengan cerita kemudian dijalin dengan falsafah, dan dekat ending, ceritanya dah habis tapi penulis tetap menulis bagaikan esei. Ibarat cerita bermula sebagai sebuah cerpen fiksyen dan berakhir seperti esei. Bagi aku kalau penulis tambah perjalanan cerita sikit lagi mungkin okay kot. Dan jalinkan dengan part esei tu. Part esei tu berkenaan cinta juga so tak ada masalah. Sebab bagi aku bila cerita dah habis, pembaca mungkin akan berhenti membaca di tengah jalan dan mungkin juga skip part esei tu. So jadi rugilah kalau macam tu. Apa-apa pun ini ialah satu cubaan yang baik.


Cinta Benjamin Serius – Syafiq Ghazali 3.3/5 

Bahasa cerpen ni bagus. Cerpen ni membawa kita ke dalam penceritaannya dengan teratur dan smooth. Tapi bagi aku cerpen ni rasa seperti sebuah cerpen yang generic. Tiada apa yang istimewa yang melekat dalam kepala lepas baca. Cerpen ni juga mungkin merujuk kepada dirinya sendiri sebagai sebuah cerpen moden lalu bercakap tentang hal buku, kafe, arsitektur dan gambaran seorang heroin filem romcom indie hollywood. Apa yang aku suka ialah adegan batu hilang dari dalam balang. Aku rasa ia metafora yang baik. Juga dari apa yang aku nampak, aku rasa cerpen ini sebenarnya metafora kepada kerumitan sebuah perhubungan cinta dan misteri sifat wanita.


Cinta Hipster #1 – GADISBUTAHURUF 4/5 

Tulisan cerpen ni bagus dan smooth. Idea ceritanya pun ok. Aku tak tahu sama ada ni kisah benar atau tak. Tapi boleh jadi jugak macam kisah benar sebab cerita dia ada feel yang real. Mungkin daripada pengalaman penulis la kan. Tapi kisahnya memang sweet tahap potong kaki la jugak. Daripada pemerhatian aku, antara laki dan perempuan, expectation perempuan terhadap hal-hal cinta dan kahwin ni lagi tinggi la daripada lelaki. Kalau lelaki tu relaks-relaks ja rasanya. Tapi tu lah, semua manusia pun ada taste dan target dia juga dalam hal-hal gini. Sebab semua manusia ada perasaan kan. Tak tahulah kalau tak ada tu. Robotlah kot dia tu.

Cerpen ni banyak kritik tentang expectation dan tanggapan generasi muda masakini (generasi instagram) terhadap isu cinta dan perkahwinan. Ataupun bahasa kampungnya #relationshipgoals. Isi cerpen ni memang kena dengan isu semasa menjadikan cerita ni relatable. Penulis menceritakan kisah cintanya (tak tahu rekaan atau pengalaman sendiri) dan juga menghuraikan sikit sebanyak tentang trend muda mudi yang suka memuatnaik kisah cinta sweet-sweet depa di laman sosial instagram. Adakah trend ni suatu yang baik dan bermanfaat atau telah mengubah pandangan anak remaja untuk melihat ianya sebagai satu matlamat dalam bercinta dan berkasih sayang? Hmmm. Kalau nak tahu kenalah baca cerpen ni. 


Cinta Pandang Pertama – Malique Ridzuan 2.9/5

Bahasa cerpen ni bagus cuma ada beberapa kesalahan editing yang sedikit menjengkelkan. Ceritanya pula tergantung, baru sampai konflik dan cerita habis. Kalau sambung sikit lagi maybe akan okay. 


Converse Merah – Amir Syar 3.3/5

Premis cerpen ni agak menarik dan surprisingly secara keseluruhan cerpen ni dapat memberi emotional punch yang baik lepas aku habis baca. Penulis dapat menyampaikan ceritanya dengan baik walaupun agak laju sebab aku rasa kalau lebih slow dan melankolik cerpen ni akan jadi lebih sedih. Dan perkaitan dengan tema antologi juga boleh dikatakan relevan.


Dia Si Bodoh Dan Isteri Betinanya – Khadijah Aminah 3.4/5

Latar cerpen ni seperti ia berada dalam sebuah dunia seakan animasi Pixar atau Laika dan ianya berhasil. Apa yang bagus, penulis tahu menggunakan teknik foreshadowing dan mengheret pembaca untuk membaca sehingga halaman terakhir. Premisnya absurd tetapi mengambil pendekatan yang berbeza dari kebanyakan cerpen lain dalam menyampaikan maksud cinta hipster.


Fotostat Kasih Berduri – Double NA 2.1/5 

Cerpen ni punya jalan cerita macam drama tv1 atau novel cintan cintun alaf-21 yang punya formula generic dan ending cliche. Aku berjaya teka ending cerpen ni dan ianya betul. Daripada pemerhatian aku, penulisan cerpen ni menggambarkan bahawa penulisnya masih ‘baru’ dan penulisan boleh dikatakan lemah. Ini dapat dilihat semasa penulis cuba untuk tukar scene (transition) dan ianya janggal dan mengelirukan. Penulis tidak menggunakan simbol break untuk menukar scene sebaliknya menggunakan simbol bintang pada permulaan ayat dan menggunakan perkataan yang dibold dengan saiz yang sedikit besar (Untuk maklumat lebih lanjut boleh gugel ‘scene break symbol’). Juga masalah yang paling selalu kita jumpa dalam buku, ialah masalah salah ejaan atau bahasa kampungnya, typo. Typo boleh tahan dalam ni. Dan juga kependekan ejaan atau shorform atau bahasa sms ada juga dijumpai dalam ni. Ni semua nak salahkan penulis pun rasanya macam tak kena sebab ni tugas editor dan proofreader (Untuk maklumat lebih lanjut boleh gugel editor job description dan proofreader job description). Basically masalah-masalah yang aku sebutkan ialah masalah teknikal dan benda tu boleh improve. Penulisan boleh improve dengan practice, editing juga gitu dan quality check pun boleh lebih rinci lagi. Well, lebih baik improve daripada duduk di takuk yang sama kan.


Hanya Cerita Kosong – Asmar Shah 3/5

Penceritaan cerpen ni agak meleret-leret gaya novel menjadikan cerpen ni panjang. Penulis describekan dengan detail kelakuan watak. Jalan ceritanya aku rasa macam ala telenovela filipino sikit digabung dengan drama melayu dan dialog wataknya agak kelakar dan kedengaran macam watak anime tengah bercakap. Kalau kau nak tahu macam mana nak tulis ayat dalam novel kau kena rujuk cerpen ni.


Kromosom Y – Syikin Zauzi  4.1/5 

Cerpen ni bermula dengan biasa-biasa secara jujurnya tetapi perlahan-lahan ia membawa kita masuk ke dalam satu kekusutan yang jelas.  Arah yang dituju dalam cerpen ni jelas dan itu satu yang bagus. Pada mulanya aku berfikir cerpen ni mahu bercerita apa sebenarnya? Watak utamanya membahasakan diri sebagai ‘aku’ dan hanya banyak bercakap tentang orang lain iaitu kawan-kawan dalam kumpulan sosialnya. Aku kira ini ialah satu trick untuk mengaburkan pembaca dan juga satu hint kepada pembaca bermata tajam. ‘Aku’ bercakap tentang cinta tiga segi (atau empat segi?) di antara kawan-kawannya dan ada sedikit tentang perasaannya kepada salah seorang dari mereka. Hampir ke penghujung cerita kita diberikan satu plot twist yang aku kira agak baik. Cerpen ni juga secara tidak langsung mengingatkan aku kepada novel tulisan Nadia Khan iaitu Kelabu (2011). Aku petik sikit bahagian yang sedap dalam cerpen ni: 

“Fezrul, kita mulakan hidup baru okey? Aku yakin kau adalah yang terbaik untuk aku. Kau akan lengkapkan kelemahan aku dengan kesempurnaan yang kau ada,”

Amacam, sweet kan?


#LoveWin – Syahirah Selamat 2.9/5 

Cerpen ni mengisahkan tentang seorang ‘lelaki’ yang mencintai dua perempuan yang berlainan dalam satu masa. So cerpen ni membedah konflik di antara mereka bertiga dan juga konflik dalaman ‘lelaki’ tersebut. Bagi aku penggunaan bahasa dalam cerpen ni masih di tahap sederhana dan boleh diperbaiki lagi. Ending cerpen ni pun bagi aku macam tak kena sangat dan terburu-buru, tapi ada logiknya sebab membantu perkembangan watak utamanya.  


Korban – Nazhanny 2.7/5 

Cerita ni sebenarnya too good not to be true. Mungkin diilhamkan daripada pengalaman sebenar. Tapi dalam konteks cinta hipster dan fiksyen, kat mana kedudukan cerita ni sebenarnya? Aku cuba cari perkaitan cerita ni dengan cinta hipster tapi rasa macam tak kena sangat. Dari segi bahasa dan penulisan cerita ni tak ada masalah. Tapi juga dari segi idea, cerita ni memang cliche dan ada lagi ka anak muda yang suka baca cerita macam ni? Hrmmm mungkin ada lagi. Tapi truth to be told idea ni memang cliche dari konteks fiksyen walaupun isu yang dibawa bersifat evergreen dalam konteks sosial.


Teddy – Ayalabil 3.6/5

Penulis berjaya mengawal watak dan ceritanya. Penulis menggunakan waktu sebagai tajuk untuk setiap perenggan ceritanya dan sekaligus menjadikannya seperti babak-babak atau satu bab demi satu bab dan menjadikan ceritanya tersusun. Ini mengingatkan aku kepada gaya cerpen Zainal Rashid Ahmad. Bila berbuat begini setiap perenggan dalam cerita kita tu akan lebih jelas isi penyampaiannya dan teratur dan kita akan lebih mengawal cerita kita. Dalam cerpen ni juga menulis dapat membuat perkaitan setiap rentetan babak yang berlaku dan juga plot twist di akhirnya. Penggunaan dialognya dan penceritaannya seimbang dan kekuatan cerita ni ialah ia tidak meleret-leret. Satu bacaan yang menarik.  


XX & XY – Hanna Syah 3/5 

Bahasa dan flow cerpen ni ok. Penulis tahu apa yang dia nak sampaikan. Aku rasa cerpen ni ditulis berdasarkan pengalaman yang pernah dilalui penulis. Isu dilema dalam percintaan dan persahabatan ni rasanya berlaku kat semua orang kot. Kita rapat dengan seorang yang berlainan jantina dengan kita, kita rasa selesa, timbul rasa suka dan so on, so on. Alah, you know the drill. Pada permulaan cerpen baca macam some ramblings about love, kemudian ada la flow cerita sikit. Ok lah. Cerpen ni ditulis dengan jujur. Goodjob kepada penulis. Letak quote dari cerpen ni sikit lah: 

“Aku tak boleh salahkan kau sepenuhnya sebab kau kan dah minta maaf. Silap aku juga yang sayang pada kau lebih-lebih. Tapi, kau dulu main jentik-jentik hati aku. Apa kau ingat kata maaf itu boleh hilangkan rasa ni sekelip mata? Beza bila aku sayang kau sebagai sahabat sahaja dengan lebih dari sahabat.”


Empat Tahun – Maina Mohd Tamin 2.8/5 

Bahasa cerpen ni ok. Dan cara penulis gambarkan persekitaran sekolah dan asrama tu pun aku rasa okay. Tapi cumanya bagi aku masalah timeline jalan cerita cerpen ni dan watak yang agak banyak membuatkan penyampaian cerpen ni jadi agak serabut. Bila aku baca cerpen ni dengan timeline yang sekejap melompat ke depan dan ke belakang aku fikir kenapa penulis buat macam ni? Apa yang dia nak tunjukkan sebagai rentetan peristiwa atau sebab akibat dari masa lalu yang mempengaruhi masa depan tu, aku tak nampak benda tu. Satu lagi ialah watak yang banyak walhal watak-watak tempelan ni tak bagi efek pun pada penceritaan. Tapi kalau nak cakap watak yang banyak ni memberi gambaran suasana persekolahan, benda tu memang berkesan. Tapi di sini kita juga kena tengok dari sudut penceritaan. Adakah benda itu membantu? Haa gitu. Pasal benda-benda lain tu ok kot. Cerpen ni mengisahkan pasal percintaan di zaman persekolahan. Dua kekurangan yang aku sebut tadi sebenarnya mungkin disebabkan editing dan rewriting cerita yang kurang kemas. Dua kekurangan tu boleh saja diatasi dengan revise, edit dan rewrite dan penyusunan penceritaan supaya penyampaiannya lebih berkesan. Just as simple as that. Harap penulisnya akan terus menulis lepas ni dan keep up the good werk.


Mine – M. Ismail 2.8/5

Plot cerpen ni mudah dan cerpen ni ada nuansa hipster gitu. Cerita pasal cinta tiga segi. Aku suka gaya penulis bercerita sebab dia tahu apa yang dia nak sampaikan dalam setiap ayat. Dan ceritanya jelas, mudah difahami. Tak semestinya cerita yang baik tu cerita yang kompleks. 


Telinga-Telinga Cinta (Bisikan Hipster) – Nurmala Samin  2.4/5

Tajuk cerpen ni memang pelik sikit tapi kekuatan sebenar cerpen ni aku rasa ialah pada penyampaiannya yang kelakar. Ya gaya tulisan menulis memang agak kelakar dan menjadi dan juga bersahaja. Bila baca ibarat kita sedang mendengar seorang kawan kita yang suka cakap banyak, bercerita pada kita. Tapi tulisan ni banyak lagi boleh dibaiki sebab banyak kesalahan tatabahasa dan ayat tunggang langgang. Typo juga bersepah-sepah. Haa ini sebenarnya dan masuk tugas editor dan pembaca pruf. Harap dapat improve dan penulis pun sama kena take note benda ni. Idea cerita ni memang cliche la versi drama tv1 tapi aku suka gaya penyampaian penulis.


Cinta Hipster #2 – Isha Idiaz 4/5 

Karya ni bermula sebagai metafiksyen di mana penulis memberitahu dia mencari idea untuk menulis cerpen ini kemudian berubah menjadi luahan isi hatinya berkenaan kisah cinta dia dan sahabat lelakinya. Aku kira penulisannya amat menyenangkan dan begitu personal dan mungkin cerpen ni yang paling personal dalam buku ni. Penulis memberitahu lelaki yang dia cintai itu tidak dia fahami segala tindak tanduk lelaki itu dan ini menimbulkan konflik dalam perhubungan mereka. Dalam tempoh pembacaan yang singkat aku telah tertarik dengan tulisan cerpen ini dan aku rasa ini satu nukilan yang tak terlalu overated. Aku harap aku akan dapat baca nukilan lain oleh penulis ini di masa akan datang. Sedikit petikan daripada cerpen ini:

“Namun, suhu di bumi Johor yang selalunya mencecah 32 ℃ juga kadang-kadang boleh turun sehingga 24 ℃. Apalagi perangai Mat yang sudah lima tahun tujuh bulan aku tinggalkan. Aku rasa aku cuma kenal muka Mat tapi bukan hati dia.”


Ceri dan Strawberi – Abrar Che Teh 2.8/5 

Cerpen kali ni bercerita tentang seorang anak yang terpaksa menyamar sebagai kekasih ibunya kerana ibunya sudah tua dan nyanyuk. Itulah yang aku faham daripada pembacaan aku. Mungkin definisi hipster dalam cerpen ni ialah tentang cinta yang kekal abadi walaupun seseorang tu dilanda penyakit nyanyuk tapi cintanya masih malar segar merentasi zaman. Aku agak kurang senang dengan penyampaian cerpen ni kerana bagi aku ayat-ayatnya agak mengelirukan dan tak straight-to-point. Mungkin juga penulis cuba untuk bagi cabaran kepada pembaca supaya pembaca sedikit berteka-teki tetapi aku rasa perkara ni telah mengurangkan potensi cerpen ni untuk lagi menyerlah.


Eksotik – Rozana Fadzil 3.3/5 

Permulaan cerpen agak tidak konsisten sebab penulis menceritakan tentang dua situasi yang berbeza tapi dijalinkan dengan okay la untuk mempertemukan dua watak utama. Watak sampingan yang muncul sebenarnya nampak agak lemah tapi dapat membantu penceritaan secara tak langsung untuk menggambarkan tanggungjawab watak utama seorang perempuan bernama Ramona. Boleh saja penulis menceritakan terus tentang pertemuan dua watak utama dan membincangkan lebih lanjut tentang keraguan Ramona terhadap Ramli, tetapi kedua watak ini diberikan gambaran backstory yang membantu menyerlahkan karakter masing-masing. Cerpen ini mempunyai happy ending yang selamat dan mengena. Secara keseluruhan, cerpen ni dengan gaya sederhana tampil sedikit ‘lain dari yang lain’ dari cerpen lain dalam koleksi ini, dengan membawa perspektif segar dan bercakap tentang keraguan dan membuka diri untuk mengenali seseorang yang secara fizikalnya berbeza dari orang kebanyakan, dan secara tak langsung bercakap tentang maksud hipster.


Diam Diam Kau – Ddeanna 2.7/5

Kekuatan cerpen ni ialah dialog tapi penerangan tentang apa yang berlaku dalam setiap babak agak lemah. Dan kalau Elmore Leonard  baca cerpen ni mungkin dia marah sebab kata dia, “Keep your exclamation points under control. You are allowed no more than two or three per 100,000 words of prose.” Dialog dalam ni seolah watak menjerit setiap kali bercakap dan diakhiri dengan ketawa. Benda ni memang berlaku dalam realiti tapi bila diterjemahkan dalam tulisan dan dibaca, akan rasa sedikit annoying untuk hadam. Satu lagi ialah penulis tak gunakan scene break symbol untuk bahagikan babak. Jadi agak bercelaru. Apa-apa pun ending cerpen ni okay la kelakar dia.


###

Kebanyakan cerpen dalam buku ni mempunyai idea yang sama tentang tema cinta hipster. Herm, agak mengecewakan. Ada 22 cerita yang dimuatkan, dan kalau dikurangkan jumlah tu akan lebih okay rasanya. Apa yang membezakan mereka ialah tulisan mereka dan ada yang okay la, tapi mostly masih banyak perlu dibaiki untuk jadi lebih baik. Jadi, angkat pena itu dan teruslah menulis. 

Beli buku ni di sini.

Sekian adios.

1 ulasan:

Unknown berkata...

hi. saya salah seorang dari penulis cerpen diatas. thanks for your honest review.